Kącik malucha
sanostol witaminy
Preparat
wielowitaminowy
wzbogacony w wapń
sanostol suplement - napis
multi-sanostol
Syrop wielowitaminowy
z wapniem

Porady dla rodziców

cofnij

Sprawdzone sposoby na to, jak dbać o odporność przedszkolaka

Wirusy i bakterie znajdują się wszędzie. Nie widzimy ich, ale one tam są. Podobnie, jak na co dzień nie obserwujemy działania układu odpornościowego, ale wiemy, że pracuje bez przerwy i chroni organizm przed szkodliwymi drobnoustrojami. Jak skutecznie wspomóc działanie układu immunologicznego i zapobiegać infekcjom sezonowym? To łatwiejsze niż myślisz!

Po „odporność” lepiej udać się do apteki czy do spiżarni?

Jedni wierzą wyłącznie w farmaceutyki, inni są zwolennikami metod alternatywnych i wiedzy

przekazywanej z pokolenia na pokolenie. Kto ma rację? Jak zwykle prawda leży pośrodku. Istnieje

wiele sposobów wzmacniania odporności i warto poznać przynajmniej kilka z nich, by

zaproponować dziecku to, co najlepsze.

Układ immunologiczny do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje witamin i minerałów.

Znajdziesz je wszystkie w produktach spożywczych, zwłaszcza w warzywach i owocach. W menu

nie może także zabraknąć: chudego mięsa, nabiału, kaszy, ciemnego ryżu, tłustych ryb, tłuszczów

roślinnych oraz pieczywa pełnoziarnistego. Najlepszą i najskuteczniejszą formą ochrony przed

chorobami jest zdrowa dieta; gdyby to jednak wystarczyło, byłoby idealnie.

W okresie wzmożonego zapotrzebowania na witaminy i minerały, czyli wtedy, gdy organizm z

jakichś powodów jest osłabiony, trzeba zadbać o dodatkową dawkę mikro- i makroelementów. Te

znajdują się w formie gotowej w lekach i suplementach diety albo w postaci surowej w darach

natury, do własnoręcznego przetworzenia np. w owocach dzikiej róży, czarnego bzu, w czosnku,

cebuli, miodzie itd. Oprócz witamin i minerałów w niektórych produktach znajdują się też

substancje o właściwościach bakteriobójczych, nazywane naturalnymi antybiotykami. Można do

nich zaliczyć: czosnek, cebulę, olejki roślinne np. olejek z mięty pieprzowej. Natomiast właściwości

immunostymulujące mają zwłaszcza: tran, wyciągi z aloesu, żeń-szenia czy czosnku.

O odporność przedszkolaka można zatem dbać na kilka sposobów

I warto to robić, nie wykluczając zarówno osiągnięć medycyny konwencjonalnej, jak i

sprawdzonych, domowych metod. W końcu to natura zaopatruje nas we wszystko, co potrzebne.

Jeżeli chcesz, aby Twoje dziecko cieszyło się zdrowiem przez cały rok, zadbaj o to, by w

codziennym menu znalazło się dużo zdrowych owoców i warzyw. W okresie wzmożonej

zachorowalności wyciągnij ze spiżarni soki owocowe i domowe przetwory, zawierające składniki

wspomagające odporność. Więcej informacji o produktach na odporność znajdziesz w innym

artykule o profilaktyce grypy i przeziębienia.

W stanach zwiększonego zapotrzebowania na witaminy, zwłaszcza w przypadku utraty apetytu,

skłonności do częstych infekcji oraz w celu poprawy ogólnej kondycji organizmu, polecamy

sięgnąć po lek Multi-Sanostol®, zawierający m.in.: witaminy A, D3, E, C, witaminy z grupy B

oraz wapń.

Dużo ruchu to dużo zdrowia

Same witaminy i minerały to jednak zbyt mało. Organizm do prawidłowego funkcjonowania i

przetwarzania składników odżywczych potrzebuje ruchu i częstego przebywania na świeżym

powietrzu. Aktywność fizyczna przedszkolaka jest elementem niezwykle istotnym, zwłaszcza

teraz, gdy dzieci większość wolnego czasu marnują przed komputerem lub telewizorem. Oprócz

zajęć w przedszkolu dziecko powinno spędzić przynajmniej godzinę na podwórku lub na spacerze

na świeżym powietrzu. Aktywność sprawia, że krew jest lepiej natleniona i szybciej krąży, a

codzienny kontakt ze środowiskiem jest rekomendowanym sposobem na pobudzenie układu

immunologicznego i poprawę odporności.

Hartuj z głową, czyli nie trzymaj dziecka pod kloszem

Nawet gdy pogoda nie sprzyja, a temperatura powietrza nie zachęca do dłuższych spacerów, to nie

znaczy, że trzeba zostać w domu. Lekki deszcz lub niewielki mróz nie zaszkodzą, a mogą nawet

pomóc. Stopniowe przyzwyczajanie organizmu do zmiennych warunków i niższych temperatur

nazywa się hartowaniem i jest jednym z najlepszych sposobów na naturalne wzmacnianie

odporności. Należy tylko pamiętać o dopasowywaniu ubioru do pogody, aby nie wyziębić dziecka,

ani go nie przegrzać. Codzienne spacery to także korzyść dla rodziców, w końcu ruch to zdrowie,

bez względu na wiek.

Od czasu do czasu wybierzcie się na basen, gdyż jest to świetna forma aktywności fizycznej, a

chłodna basenowa woda hartuje organizm. Jeżeli nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, z

przedszkolakiem można uczęszczać na saunę, zwłaszcza na suchą saunę „fińską”. Oczywiście

pobyt w saunie powinien być dopasowany do możliwości dziecka; należy zacząć od krótkich

pobytów, by nie doprowadzić do przegrzania. Jeżeli natomiast z przyczyn zdrowotnych nie możecie

pozwolić sobie na saunę, podobny efekt osiągniecie naprzemiennymi ciepłymi i zimnymi

prysznicami.

Higiena to podstawa

W dbaniu o odporność organizmu bardzo ważna jest higiena osobista. Trzeba uczulić dziecko, by

myło ręce przed jedzeniem, po wyjściu z łazienki i po powrocie ze spaceru , a także za każdym

razem, gdy dotknie czegoś, co może być zanieczyszczone. Mycie dłoni znacząco podnosi

skuteczność profilaktyki infekcji.

Stosując tych kilka elementów: zdrową dietę, dodatkowe źródła witamin i minerałów, aktywność

fizyczną i dbając o higienę osobistą, można znacznie ograniczyć ryzyko zachorowania.

“Multi-Sanostol®, syrop, produkt złożony. Wskazania do stosowania: zapobieganie i leczenie

niedoborów witaminowych w stanach zwiększonego zapotrzebowania na witaminy, utrata apetytu,

skłonność do częstych infekcji, okres wzrostu i rozwoju, stany wyczerpania fizycznego i

psychicznego oraz przemęczenie, obniżona zdolność koncentracji, okres rekonwalescencji po

przebytych chorobach oraz antybiotykoterapii, w celu poprawy ogólnej kondycji organizmu.

Produkt może być podawany dzieciom powyżej 1. roku życia, a także młodzieży i dorosłym.

Przeciwwskazania: Nadwrażliwość na substancje czynne lub na którąkolwiek substancję

pomocniczą; zwiększone stężenie wapnia we krwi (hiperkalcemia); zwiększone wydalanie wapnia z

moczem (hiperkalcynuria); zwiększone stężenie witaminy A lub D (hiperwitaminoza A lub D).

Pacjenci z rzadkimi dziedzicznymi zaburzeniami związanymi z nietolerancją fruktozy, zespołem

złego wchłaniania glukozy galaktozy lub niedoborem sacharazy izomaltazy nie powinni przyjmować

produktu. Podmiot odpowiedzialny: Takeda Pharma Sp. z o.o., Al. Jerozolimskie 146 A, 02-305

Warszawa.”

„Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące

działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego,

bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża

Twojemu życiu lub zdrowiu”.

Oceń artykuł:
Jeszcze nie oceniano
Artykuły polecane
zamknij

Niniejsza strona korzysta z plików cookie w celach statystycznych oraz ułatwienia korzystania z serwisu. Ustawienia te można zmienić. Szczegółowe informacje o plikach Cookies znajdują się w Polityce dotyczącej cookies.