Kącik malucha
sanostol witaminy
Preparat
wielowitaminowy
wzbogacony w wapń
sanostol suplement - napis
multi-sanostol
Syrop wielowitaminowy
z wapniem

Porady dla rodziców

cofnij

Witaminy i minerały na pamięć i koncentrację dla dzieci

Czy wiesz, jak poprawić zdolność koncentracji i nauki u dziecka? To bardzo proste, wystarczy zadbać o to, by otrzymywało odpowiednią ilość witamin i minerałów. W tym artykule znajdziemy odpowiedź na pytanie: jakie witaminy i minerały wzmacniają pamięć i koncentrację u dzieci.

Od czego zależy koncentracja u dziecka?

Procesy myślowe w mózgu są niezwykle skomplikowane i dotąd nie udało się poznać wszystkich tajników pracy umysłu. Wiemy jednak, że zachodzą tam reakcje biochemiczne i elektryczne, a te wymagają obecności konkretnych związków i substancji. W wypoczętym organizmie reakcje te zachodzą o wiele szybciej, gdyż neurony skuteczniej się ze sobą „komunikują”. Dobra koncentracja i pamięć zależą od: samopoczucia, wypoczęcia, dotlenienia mózgu, a także zgromadzonych zapasów witamin, minerałów i składników odżywczych.

Pamięć można trenować, podobnie jak mięśnie, a regularne ćwiczenia umożliwiają osiągnięcie lepszych efektów w nauce. Aby to było możliwe, konieczne jest zapewnienie dziecku pełnowartościowych posiłków bogatych w mikro- i makroskładniki.

Jakie witaminy i minerały na pamięć dla dzieci?

Wszystkie witaminy są ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu młodego człowieka. Dlatego najlepiej dbać o to, by dostarczać dziecku witamin i minerałów bez rozdrabniania się na witaminy na pamięć, na samopoczucie, na odporność itp. Jednakże warto wiedzieć, że te wspierające układ nerwowy, pamięć i kontentację to:

Witaminy z grupy B – nazywane są „witaminami na pamięć”, gdyż odgrywają kluczową funkcję w procesach zachodzących w mózgu. Wit. B1 (tiamina) bierze udział w przenoszeniu impulsów nerwowych, wit. B3 (niacyna) i B5 (kwas pantotenowy) wpływają na koncentrację i skupienie, a ich brak może powodować nadpobudliwość i nerwowość. Niedobór witaminy B6 może prowadzić do depresji i starzenia komórek nerwowych, a brak witaminy B12 i B9 skutkuje obniżeniem sprawności umysłowej i problemami z nauką oraz przyswajaniem wiedzy.

Więcej o wpływie witaminy B w rozwoju dzieci przeczytasz w artykule Witaminy z grupy B i ich wpływ na rozwój dziecka

Witaminy D – kolejna bardzo istotna grupa witamin, biorąca udział w procesach zachodzących w mózgu. Niedobory wit. D prowadzą do zaburzeń poznawczych i skutkują spadkiem kondycji psychicznej. Długotrwałe niedobory zwiększają ryzyko demencji. Wprawdzie witamina ta częściowo produkowana jest przez organizm, ale należy ją dostarczać wraz z pożywieniem, by pokryć pełne zapotrzebowanie.

Witamina E – nazywana również „witaminą młodości” pełni ważną funkcję w procesie kształtowania i rozwoju układu nerwowego. Zwiększa natlenienie mózgu, bierze udział w procesach poznawczych i wpływa na prawidłowy rozwój pamięci. Braki witaminy E mogą w przyszłości skutkować zwiększonym ryzykiem demencji i choroby Alzheimera.

Kwasy omega 3, 6 i 9 – niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka, nie tylko układu nerwowego i mózgu, ale również innych układów, w tym sercowo-naczyniowego. Kwasy omega pomagają w utrzymaniu koncentracji i wpływają na poprawę pamięci u młodzieży.

Selen – jest minerałem, który pomaga usuwać z organizmu metale ciężkie takie jak: rtęć, arsen i ołów, a tym samym oczyszcza mózg z toksyn i poprawia koncentrację.

Magnez – brak magnezu bardzo negatywnie wpływa na cały organizm. Jest niezbędny do prawidłowego działania układu nerwowego, a jego niedobory przejawiają się depresją, pogorszeniem koncentracji, zawrotami głowy, apatią i zmęczeniem.

Żelazo – minerał niezbędny w zapewnieniu prawidłowego ukrwienia i natleniania mózgu. Niedobory żelaza prowadzą m.in. do anemii.

Cynk – kolejny minerał biorący udział w procesach zapamiętywania i koncentracji, jest też antyoksydantem, chroniącym układ nerwowy przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Lecytyna – związek biorący udział w procesach uczenia, zapamiętywania i koncentracji. Jego dodatkową suplementację zaleca się w okresie wzmożonego wysiłku psychicznego np. przed egzaminami.

Oceń artykuł:
Średnia ocena: 4.1 Liczba głosów: 14
Artykuły powiązane
zamknij

Niniejsza strona korzysta z plików cookie w celach statystycznych oraz ułatwienia korzystania z serwisu. Ustawienia te można zmienić. Szczegółowe informacje o plikach Cookies znajdują się w Polityce dotyczącej cookies.