Kącik malucha
sanstol tran
Naturalnie na zdrowie
sanostol suplement - napis
sanostol witaminy
Preparat
wielowitaminowy
wzbogacony w wapń
sanostol suplement - napis
multi-sanostol
Syrop wielowitaminowy
z wapniem
sanostol immuno - logo 3+
Naturalnie na zdrowie
sanostol immuno
Naturalnie na zdrowie
Ekstrakt z bzu czarnego i dzikiej róży, z witaminą C oraz cynkiem
Zawiera tylko naturalną witaminę C
suplement diety

Porady dla rodziców

cofnij
mały szef kuchni

Poznaj nową piramidę zdrowego żywienia.

Piramida zdrowego żywienia to graficzny sposób na pokazanie w jakiś sposób należy się odżywiać. Promowana jest od wielu lat. Zbudowana na bazie trójkąta (piramidy) obrazuje poszczególne grupy produktowe oraz ich znaczenie i wagę w codziennej diecie. Na samym dole znajduje się te produkty, które powinny stanowić bazę naszego codziennego jadłospisu. Na samej górze zaś te, które powinniśmy spożywać okazjonalnie. Próżno tam oczywiście szukać słodyczy, chipsów czy też słodzonych napojów lub soków. Przyczyna jest bardzo prosta. Mowa tutaj o piramidzie zdrowego żywienia, a żaden z tych produktów nie jest zdrowy, ani tym bardziej niezbędny dla prawidłowego rozwoju naszego czy naszego dziecka. Co więcej, ich nadmierne spożywanie może w przyszłości wywołać problemy zdrowotne jak otyłość, choroby serca czy cukrzycę.

Historia piramidy żywieniowej

Pierwsze zalecenia żywieniowe pojawiły się w Stanach Zjednoczonych po II-ej wojnie światowej i były bardziej odpowiedzią na konieczność racjonowania żywności niż wynikały ze świadomości czy potrzeby bilansowania jadłospisów Amerykanów. Zalecenia obejmowały 5 grup produktów: białko, pieczywo, warzywa i owoce, tłuszcze oraz słodycze (!). Na przestrzeni lat rekomendacje zmieniały się wielokrotnie W 1992 r opublikowana została pierwsza piramida żywieniowa w formie, jaka znana jest dzisiaj. Wyróżniono 5 grup produktowych. Na spodzie piramidy znalazły się produkty zbożowe: pieczywo, makarony, ryż. Wyżej były owoce i warzywa, nad nimi nabiał i mięso a na samej górze tłuszcze i słodycze. Do każdej z grup przypisano także liczbę porcji jaką należy spożyć. Im dana grupa znajduje się wyżej szczytu piramidy, tym rzadziej powinna być spożywana.

Wraz z rozwojem medycyny oraz liczbą badań nad wpływem pożywienia na ludzkie zdrowie, rekomendacje dotyczące zdrowego odżywiania się zmieniają. Z dzisiejszej perspektywy, umieszczenie słodyczy w takiej piramidzie, jest już nie do pomyślenia. Jednak nie to jest to największa zmiana jaka dokonała się w ostatnich latach, a zwłaszcza w najnowszych rekomendacjach Instytutu Żywności i Żywienia.

Jak zmieniła się Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej 2016?

1. Aktywność fizyczna

Jedna z najważniejszym zmian jaka pojawiła się w najnowszego Piramidzie Żywienia jest aktywność fizyczna jako element zdrowego trybu życia. Co pociągnęło za sobą zmianę nazwy na Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Sport znalazł się na samym dole piramidy, co oznacza, że powinien być podstawowym elementem naszej codzienności. Dzięki właśnie aktywnemu życiu jest szansa na dłuższe życie w zdrowiu.

2. Owoce i warzywa

Kolejny poziom to owoce i warzywa, które powinny zaspokajać ok. 50% naszego codziennego zapotrzebowania na energię. Każde dziecko powinno zjadać ok 5 porcji warzyw i owoców (3-4 porce warzyw, 1-2 porcje owoców). Warzywa powinny towarzyszyć każdemu posiłkowi.

3. Produkty zbożowe

Następna grupa to produkty zbożowe: pieczywo, makarony, kasze i ryż. Powinniśmy jeść do 5 porcji produktów zbożowych dziennie, przy czym jak najwięcej produktów ze zbóż pełnoziarnistych.

4. Nabiał w diecie

Kolejna grupa to produkty mleczne, które są kluczowe dla dzieci i ich zdrowego rozwoju. Nabiał jest podstawowym źródłem wapnia, które z kolei jest niezbędne do prawidłowego rozwoju kości oraz zębów. Dzienne zapotrzebowanie na wapń dziecka to 800 – 1100 mg, w zależności od wieku. Takie zapotrzebowanie jest zaspokajane przez 3 – 4szklanki mleka. Zamiast mleka można podawać dzieciom jogurty, ale nie te słodzone, kefir, maślankę czy twarożek. Na przedostatnim miejscu piramidy znajdują się produkty odzwierzęce: mięso, ryby, jaja oraz rośliny strączkowe. To bogate źródła białka, dlatego produkty z tej grupy powinny być spożywane codziennie. Przy czym należy sięgać po mięso chude np. chudy drób, wołowina, cielęcina zamiast wieprzowiny. Warto także sięgać po tłuste ryby morskie 2-3 razy w tygodniu.

5. Tłuszcze

Na samej górze piramidy znalazły się tłuszcze. Są one ważnym elementem codziennej diety. Bez nich nie będzie możliwe wchłanianie się witamin rozpuszczających się w tłuszczach np. A czy D. Nie można zatem całkowicie eliminować ich z pożywienia. Należy je stosować z umiarem, pamiętając, że 100g tłuszczu to 900 kalorii. Należy także sięgać raczej po tłuszcze roślinny niż zwierzęcy.

Piramida żywienia

Piramida ma być drogowskazem, podpowiedzią jak komponować posiłki by dostarczać dziecku i sobie wszystkiego czego potrzebuje nasz organizm by długo cieszyć się zdrowiem a dzieci mogły zdrowo rosnąć.

Źródło:

1. Piramida żywieniona - wczoraj i dziś, Probl Hig Epidemiol 2011, 92(1): 20-24
2. Zasady zdrowego żywienia i aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Broszura dla rodziców. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2013.

Oceń artykuł:
Średnia ocena: 3.9 Liczba głosów: 13
Artykuły polecane
Poznaj naszego Eksperta!

Mgr farmacji Barbara Bielska

Absolwentka Wydziału Farmacji Akademii Medycznej (obecnie Uniwersytet Medyczny) we Wrocławiu. Specjalista farmacji aptecznej. Od 1993 roku kierownik Apteki we Wrocławiu, a później w Warszawie. Należy do Okręgowej Izby Aptekarskiej w Warszawie.

Administratorem danych jest Takeda Polska Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 68. Dane osobowe zbierane za pośrednictwem niniejszego formularza przetwarzane są w celu obsługi przesłanej wiadomości. Każda osoba ma prawo wglądu w swoje dane osobowe oraz możliwość ich poprawiania. Podanie danych jest dobrowolne.

Jeśli chcesz zgłosić wystąpienie działania niepożądanego lub inną informację dotyczącą bezpieczeństwa stosowania produktów Takeda, kliknij tutaj.

Jeśli chcesz pobrać formularz zgłoszenia działania niepożądanego, kliknij tutaj. Możesz także skontaktować się telefonicznie z osobą odpowiedzialną za nadzór nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych pod nr telefonu:
+48 602 761 141 lub +48 602 761 142


info.warszawa@takeda.com

+48 22 608 13 00

Takeda Polska sp. z o.o.
ul. Prosta 68,
00-838 Warszawa

zamknij

Niniejsza strona korzysta z plików cookie w celach statystycznych oraz ułatwienia korzystania z serwisu. Ustawienia te można zmienić. Szczegółowe informacje o plikach Cookies znajdują się w Polityce dotyczącej cookies.