Kącik malucha
sanostol witaminy
Preparat
wielowitaminowy
wzbogacony w wapń
sanostol suplement - napis
multi-sanostol
Syrop wielowitaminowy
z wapniem

Porady dla rodziców

cofnij

Niedobór wapnia u dzieci – objawy i skuteczne leczenie

Dostarczenie odpowiedniej ilości tego makroskładnika ma szczególne znaczenie u dzieci, których układ kostny dopiero się formuje. Dowiedz się jakie mogą być objawy i skutki niedoboru wapnia.

Wapń na zdrowe kości i mocne zęby

Aby utrzymać organizm w pełnym zdrowiu, ważne jest dostarczanie wszystkich witamin i minerałów, w tym wapnia, który jest niezwykle istotny zwłaszcza w pierwszych miesiącach i latach życia, kiedy formuje się cały szkielet. Niedobory wapnia w tym okresie mogą doprowadzić do bardzo poważnych i nieodwracalnych wad postawy np. deformacji kręgosłupa. Wady postawy u dzieci rozwijają się bardzo szybko, nawet w ciągu kilku tygodni, a ich późniejsza korekta może być czasochłonna i nie zawsze efektywna.

Wapń pełni istotną rolę również na późniejszym etapie rozwoju. Jego długotrwałe niedobory wiążą się z próchnicą zębów, zwiększoną łamliwością kości i nieprawidłową krzepliwością krwi. Hipokalcemia, czyli zmniejszony poziom wapnia we krwi, objawia się dotkliwymi skurczami mięśni, bólami stawowymi, drętwieniem kończyn, zwolnieniem tętna, nerwicą i krwotokami z nosa. Poważne ubytki wapnia prowadzą do stanów lękowych, zaburzeń wzrostu, częstych złamań i utraty zębów.

Zapotrzebowanie na wapń u dzieci w różnym wieku

Niedobór wapnia u dzieci może powodować różne zaburzenia w zależności od wieku. Niemowlęta najbardziej go potrzebują, gdyż ich układ kostny dopiero się tworzy. Wszelkie braki witamin i minerałów mogą zagrażać nie tylko zdrowiu, ale również życiu. Na szczęście pokarm matki pokrywa wszelkie zapotrzebowanie dziecka na wapń i witaminę D, pod warunkiem, że nie brakuje ich w diecie matki nie. W przeciwnym razie kobieta karmiąca dziecko piersią powinna przyjmować suplementy, uzupełniające jej dietę w odpowiednie witaminy i makroelementy.

Dzieci w wieku od 2 do 8 lat potrzebują stosunkowo mniej wapnia w diecie, gdyż ich wzrost jest wolniejszy. Dobowe zapotrzebowanie wynosi 800 – 1 000 mg Ca. Natomiast w wieku od 9 do 17 lat, czyli w okresie dojrzewania, zapotrzebowanie na wapń znów rośnie. Organizm produkuje więcej hormonu wzrostu i hormonów płciowych, zwiększających przyswajalność wapnia i przyspieszających wzrost kości. Zapotrzebowanie na Ca dla nastolatków wynosi 1200 – 1 500 mg w ciągu doby. Niedobory mogą spowodować zahamowanie wzrostu.

Produkty bogate w wapń

Pierwiastek ten powinien być dostarczany do organizmu wraz z pożywieniem. Najwięcej jest go w nabiale – serach, jogurtach, kefirach, twarogach itp. Nie powinno się jednak przesadzać z produktami mlecznymi, dlatego warto wprowadzić do diety inne pokarmy zawierające dużo wapnia oraz witaminy D, niezbędnej do prawidłowego wchłaniania wapnia.

Przykładowe produkty nienabiałowe z dużą ilością Ca (mg/100g)

  • soja, nasiona suche – 240mg
  • migdały – 239mg
  • natka pietruszki – 193mg
  • orzechy laskowe –       186mg
  • fasola biała, nasiona suche – 163mg
  • słonecznik, nasiona – 131mg
  • szpinak – 93mg
  • szczaw – 80mg
  • kapusta biała – 67mg
  • orzechy arachidowe – 58mg
  • brokuły – 48mg

Źródło: http://dieta.mp.pl/zasady/73823,wapn

 

Jak leczyć i uzupełniać niedobory wapnia?

Niewielkie ubytki Ca można z powodzeniem uzupełniać suplementami wielowitaminowymi wzbogaconymi o mikro- i makroelementy. Preparaty te można bezpiecznie włączyć do codziennej diety, jeśli nie jesteśmy pewni czy dziecko otrzymuje odpowiednią ilość wapnia wraz z pożywieniem.

Większe ubytki mogą wymagać zastosowania leków uzupełniających niedobory, a w krytycznych sytuacjach hipokalcemia wymaga hospitalizacji. W praktyce jednak takie przypadki są rzadkie i wiążą się z występowaniem chorób uniemożliwiających wchłanianie wapnia do organizmu.

Odpowiednia dieta bogata w wapń i witaminę D oraz ewentualna suplementacja preparatami witaminowymi powinna w zupełności wystarczyć, by zapewnić dziecku odpowiednią ilość tego makroelementu, wymaganego do prawidłowego rozwoju kości i funkcjonowania organizmu.

Oceń artykuł:
Średnia ocena: 4.1 Liczba głosów: 8
Artykuły polecane
zamknij

Niniejsza strona korzysta z plików cookie w celach statystycznych oraz ułatwienia korzystania z serwisu. Ustawienia te można zmienić. Szczegółowe informacje o plikach Cookies znajdują się w Polityce dotyczącej cookies.