Kącik malucha
sanostol witaminy
Preparat
wielowitaminowy
wzbogacony w wapń
sanostol suplement - napis
multi-sanostol
Syrop wielowitaminowy
z wapniem

Porady dla rodziców

cofnij

10 zasad żywienia dziecka w wieku 1-3 lat

Organizm dziecka w wieku 1-3 lat bardzo szybko się rozwija i wymaga dostarczania odpowiedniej ilości nie tylko składników odżywczych, ale również witamin i minerałów. Proporcje białka, węglowodanów i tłuszczów muszą być odpowiednio dobrane, tak aby organizm mógł się prawidłowo kształtować. Podawanie różnych pokarmów sprawia także, że dziecko szybciej odkryje nowe smaki i zacznie się do nich przyzwyczajać.

Zasady żywienia dziecka 1-3 lat

Dziecko to nie mały dorosły

Stosowanie diet dla dorosłych w przypadku dzieci jest ogromnym błędem. Do wieku przedszkolnego nie należy ograniczać spożywania łatwo strawnych tłuszczów i cholesterolu, gdyż biorą one udział w budowie układu nerwowego i pozostałych tkanek organizmu. Niedopuszczalne jest również stosowanie rygorystycznych diet np. wegańskich i innych niekonwencjonalnych, gdyż nie dostarczają one wszystkich niezbędnych składników. Wszelkie diety, w tym zdrowotne, muszą być konsultowane z lekarzem.

 

Reguła 3-5 posiłków dziennie

W zależności od apetytu powinno się podawać dziecku od 3 do 5 posiłków dziennie i unikać podjadania pomiędzy nimi. Jeżeli maluch odczuwa taką potrzebę, lepiej zwiększyć częstotliwość posiłków, zgodnie z zasadą: częściej, ale mniej. Ważna jest również regularność, aby w miarę możliwości podawać jedzenie o stałych godzinach.

 

Zboża i nabiał na śniadanie

Najlepszym śniadaniem dla dziecka są płatki z mlekiem, gdyż zawierają dużo błonnika, wapnia, witamin z grupy B i żelaza. Wraz z rozszerzaniem diety, dziecku warto podawać pieczywo i produkty pełnoziarniste np. chleb razowy, ciemne pieczywo, kasze, musli itp., natomiast z produktów nabiałowych: mleko, maślankę, kefir, jogurt itp. Dzieciom powyżej 2 lat należy podawać nabiał ze zmniejszoną zawartością tłuszczu.

Zboża i nabiał mogą być produktami wywołującymi alergie i nietolerancje pokarmowe, dlatego trzeba je stopniowo wdrażać do diety i kontrolować jak dziecko na nie reaguje. Nie należy ich jednak unikać bez wyraźnych przeciwwskazań.

 

Owoce i warzywa

To ważny punkt w zasadach zdrowego żywienia. Owoce i warzywa są bogatym źródłem witamin, minerałów i błonnika. Przynajmniej 1 posiłek dziennie powinien zawierać warzywne i owocowe dodatki, a ideałem byłoby, gdyby podawać je do każdego dania.

 

Mięso i ryby

W diecie dziecka nie może również zabraknąć produktów mięsnych, ale pod pewnymi warunkami. Mięso drobiowe należy podawać 2-3 razy w tygodniu, chude mięso czerwone i wędliny również 2-3 razy w tygodniu, a jajka kurze w te dni, w których nie podajemy mięsa. Zalecane jest także spożywanie ryb 2 razy w tygodniu. 

 

Nie zmuszaj do jedzenia w nadmiarze

Grzechem wielu rodziców i babć jest wmuszanie w dziecko kolejnych porcji, mimo iż zdradza ono objawy sytości. Takie zachowanie może prowadzić nie tylko do powstania otyłości, ale również zaburzeń psychologicznych związanych z jedzeniem.

 

Unikaj soli i produktów solonych

Sól jest zarówno niezbędna do życia, jak i zabójcza w nadmiarze. Warto ograniczać jej ilość w potrawach (nie tylko u dzieci, również u dorosłych) i nie podawać produktów mocno solonych np. chipsów czy paluszków.

 

Życiodajna woda

Zapotrzebowanie na płyny u dziecka wynosi 1-1,5 litra dziennie. Oczywiście nie musi być to sama woda, mleko i zupki też się liczą. Około 20%-30% zapotrzebowania pokrywa pokarm. Należy natomiast unikać podawania słodkich i gazowanych napojów.

 

Unikaj rozdrabniania

O ile niemowlakom podaje się jedzenie w postaci przecierów, o tyle wraz z wiekiem należy przechodzić na pokarmy bardziej stałe i nierozdrobnione. Małe kąski są łatwiejsze do zjedzenia, ale taka praktyka może spowolnić rozwój psychomotoryczny malucha.

Oceń artykuł:
Średnia ocena: 5 Liczba głosów: 2
Artykuły powiązane
zamknij

Niniejsza strona korzysta z plików cookie w celach statystycznych oraz ułatwienia korzystania z serwisu. Ustawienia te można zmienić. Szczegółowe informacje o plikach Cookies znajdują się w Polityce dotyczącej cookies.