Kącik malucha
sanstol tran
Naturalnie na zdrowie
sanostol suplement - napis
sanostol witaminy
Preparat
wielowitaminowy
wzbogacony w wapń
sanostol suplement - napis
multi-sanostol
Syrop wielowitaminowy
z wapniem
sanostol immuno - logo 3+
Naturalnie na zdrowie
sanostol immuno
Naturalnie na zdrowie
Ekstrakt z bzu czarnego i dzikiej róży, z witaminą C oraz cynkiem
Zawiera tylko naturalną witaminę C
suplement diety

Porady dla rodziców

cofnij

Jaki wpływ na rozwój mają relacje z rówieśnikami?

Już od pierwszych tygodni życia dziecko wchodzi w sieć społecznych związków. Szczególną rolę w rozwoju odgrywają relacje z osobami w tym samym wieku. W wieku przedszkolnym rozwijają się pierwsze przyjaźnie i więzi, które mają wpływ na późniejsze funkcjonowanie młodego człowieka w społeczeństwie.

Proces socjalizacji zaczyna się od najmłodszych lat

Na początku życia dziecko przebywa częściej z osobami dorosłymi, rodzicami, znajomymi i rodziną rodziców, a także ze starszym rodzeństwem. Podział pomiędzy osobą dorosłą a dzieckiem jest jednak zbyt duży, aby maluch mógł u siebie rozwijać prawidłowe zachowania społeczne. Dlatego ważne jest, aby jak najwcześniej zacząć przyzwyczajać malucha to towarzystwa rówieśników lub dzieci w podobnym wieku; najpierw poprzez zabawę z rodzeństwem lub kolegami np. w parku, a później w przedszkolu.

 

Czym grozi późna socjalizacja dziecka z rówieśnikami?

Umiejętności pracy w grupie, nawiązywania kontaktów i dzielenia się z innymi są umiejętnościami nabytymi, z którymi się nie rodzimy, a zdobywamy je jako doświadczenie życiowe. Późne wprowadzenie dziecka w świat zależności międzyludzkich lub izolowanie go od kontaktów z rówieśnikami może spowodować poważne zaburzenia w rozwoju, a nawet niedostosowanie społeczne. Towarzystwo osób dorosłych nie wystarcza, gdyż nie są to równi sobie partnerzy. Rozmowa dziecko-dorosły jest kontrolowana i podtrzymywana przez dorosłego, i częściej są to odpowiedzi na zadane pytania niż rozmowa. Rówieśnicy są znacznie lepszymi partnerami do rozmowy, która stawia obie strony na równorzędnych pozycjach; wymaga rozpoczęcia i podtrzymywania konwersacji, a także wyszukiwania interesujących tematów.

Dzieci w wieku przedszkolnym nawiązują pierwsze przyjaźnie, uczą się interakcji społecznych w trakcie podejmowanych zabaw, kształtuje się w nich świadomość bycia częścią społeczeństwa. Współpraca, wyznaczanie sobie roli w grupie i wspólne działanie to umiejętności, których dziecko nie nauczy się od rodzica.

 

Dobre i złe relacje są równie ważne

Kontakty z rówieśnikami nie ograniczają się jedynie do relacji koleżeńskich. Chociaż sytuacja, w której wszystkie dzieci się lubią i są dla siebie przyjaciółmi wydaje się idealna, w rzeczywistości nigdy tak nie jest. Dziecko „trzymane pod kloszem”, przebywające wyłącznie w grupie przyjaciół może w przyszłości również wykazywać pewne objawy nieprzystosowania do życia społecznego.

Relacje międzyludzkie są skomplikowane i nie zawsze pozytywne. Młody człowiek w towarzystwie rówieśników nabywa także umiejętności radzenia sobie z krytyką, agresją i odrzuceniem. Rozwija takie umiejętności interpersonalne jak: rozwiązywanie konfliktów czy rozpoznawanie pozytywnych i negatywnych zachowań. To cechy, które umożliwią mu w przyszłości radzenie sobie w trudnych sytuacjach.

Z drugiej strony przebywanie dziecka we wrogim towarzystwie może negatywnie odbić się na psychice młodego człowieka, dlatego rolą rodzica i opiekuna jest pilnowanie, aby te relacje były zdrowe.

 

Rola przyjaciela

Dzieci dorastające w towarzystwie rówieśników są zazwyczaj przyjacielskie i emocjonalnie bardziej rozwinięte od osób, które wychowywały się bez takiego towarzystwa lub w ograniczonym gronie. Przyjaciel to nie tylko osoba do zabawy, ale także ktoś, kto staje się kimś równie bliskim jak rodzice. Dziecko dość szybko uczy się, że nie o wszystkim może porozmawiać z dorosłymi, a przyjaciel to ktoś, kto jest źródłem wsparcia emocjonalnego, wysłucha, zrozumie i pomoże zaradzić w problemie – może na swój dziecięcy sposób, ale jednak!

 

Oceń artykuł:
Jeszcze nie oceniano
Artykuły powiązane
Poznaj naszego Eksperta!

Mgr farmacji Barbara Bielska

Absolwentka Wydziału Farmacji Akademii Medycznej (obecnie Uniwersytet Medyczny) we Wrocławiu. Specjalista farmacji aptecznej. Od 1993 roku kierownik Apteki we Wrocławiu, a później w Warszawie. Należy do Okręgowej Izby Aptekarskiej w Warszawie.

Administratorem danych jest Takeda Polska Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 68. Dane osobowe zbierane za pośrednictwem niniejszego formularza przetwarzane są w celu obsługi przesłanej wiadomości. Każda osoba ma prawo wglądu w swoje dane osobowe oraz możliwość ich poprawiania. Podanie danych jest dobrowolne.

Jeśli chcesz zgłosić wystąpienie działania niepożądanego lub inną informację dotyczącą bezpieczeństwa stosowania produktów Takeda, kliknij tutaj.

Jeśli chcesz pobrać formularz zgłoszenia działania niepożądanego, kliknij tutaj. Możesz także skontaktować się telefonicznie z osobą odpowiedzialną za nadzór nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych pod nr telefonu:
+48 602 761 141 lub +48 602 761 142


Anna.Bielinska@takeda.com

+48 22 608 13 00

Takeda Polska sp. z o.o.
ul. Prosta 68,
00-838 Warszawa

zamknij

Niniejsza strona korzysta z plików cookie w celach statystycznych oraz ułatwienia korzystania z serwisu. Ustawienia te można zmienić. Szczegółowe informacje o plikach Cookies znajdują się w Polityce dotyczącej cookies.