Kącik malucha
sanstol tran
Naturalnie na zdrowie
sanostol witaminy
Preparat
wielowitaminowy
wzbogacony w wapń
multi-sanostol
Syrop wielowitaminowy
z wapniem

Porady dla rodziców

cofnij

Czym jest integracja sensoryczna?

Proces ten rozpoczyna się już w okresie płodowym organizmu i trwa mniej więcej do 7. roku życia, a nierozwinięcie lub nieprawidłowe ukształtowanie niektórych umiejętności może skutkować trudnościami w rozwoju i funkcjonowaniu dziecka.

Tabula rasa - czysta tablica

Nasz mózg zaraz po urodzeniu to czysta, niezapisana tablica. Od tego, czym i jak ją zapiszemy, zależy praktycznie wszystko w późniejszym życiu. Dlatego koniecznie trzeba zadbać o to, by dziecko czerpało prawidłowe wzorce zachowań już od pierwszych dni. Integracja sensoryczna (SI) jest niezwykle ważnym procesem, podczas którego mózg uczy się segregować i rozpoznawać sygnały pochodzące od zmysłów i porównywać je z wcześniejszymi doświadczeniami. To umożliwia ich prawidłową interpretację.

W powyższych procesach biorą udział trzy układy sensoryczne: dotykowy, przedsionkowy i  prioprioceptywny. Aby dobrze działały, muszą ze sobą współpracować; jak wszystko w organizmie, żaden układ nie może funkcjonować samodzielnie bez wsparcia innych.

  • Układ dotykowy – bierze udział w rozpoznawaniu i odczuwaniu dotykiem właściwości obiektów: czy są gorące, zimne, ostre, gładkie, przyjemne, śliskie itp. Umożliwia rozpoznawanie przedmiotów dotykiem i odczuwanie bólu.
  • Układ przedsionkowy – jest odpowiedzialny za koordynację ruchową, utrzymywanie równowagi, balansowanie ciałem itp.
  • Układ prioprioceptywny – to zmysł czucia i ułożenia własnego ciała. Dzięki niemu nie musimy patrzeć jak ułożone są kończyny naszego ciała, wiemy w jakiej pozycji się znajdujemy obecnie i odbieramy odczucia związane z uciskiem, rozciąganiem i ruchem ciała.

 

Dysfunkcje integracji sensorycznej

Niekiedy bywa tak, że ze względu na nieprawidłowy rozwój organizmu i błędy popełniane podczas procesu integracji sensorycznej, dochodzi do różnego rodzaju zaburzeń. Oto niektóre z nich:

  • Nadwrażliwość lub zbyt mała wrażliwość na bodźce dotykowe, ruchowe, wzrokowe słuchowe,
  • Nadaktywność fizyczna lub zbyt niski poziom aktywności,
  • Problemy z koordynacją ciała,
  • Opóźnienia i błędy w rozwoju mowy, zdolności językowych i komunikacji,
  • Kłopoty z nauką i przyswajaniem wiedzy oraz nowych doświadczeń,
  • Kłopoty z organizacją czasu,
  • Zaburzenia samooceny,
  • Złe, nieadekwatne zachowanie,
  • Nieprawidłowa interpretacja zachowań innych ludzi.

 

4 stadia integracji sensorycznej

SI jest procesem przebiegającym stopniowo dlatego bardzo istotne jest, aby przeprowadzać go w odpowiedniej kolejności, co umożliwi dziecku prawidłowy rozwój. Wyróżniamy cztery podstawowe etapy:

Stadium 1 – początkowa faza, zaczynająca się już w życiu płodowym. Na tym etapie kształtują się zdolności przetwarzania bodźców zmysłowych, rozwijają się reakcje równoważne, napięcia mięśniowego i ruchów oczu; w dalszej kolejności formują się odruchy takie jak: odruch postawy i prostowania, a także więź z rodzicami.

Stadium 2 – w poprzednim etapie dominowały odruchy, na tym dziecko buduje własne reakcje dowolne, kształtują się schematy ciała, planowanie ruchu i stabilna podstawa. To okres gdy u dziecka pojawiają się podstawy percepcji słuchowej i wzrokowej, a także koordynacja ruchowa ciała.

Stadium 3 – dziecko uczy się precyzyjnych ruchów i mowy; rozpoczyna się proces kształtowania koordynacji wzrokowo-ruchowej i współdziałania zmysłów.

Stadium 4 – ostatni etap, podczas którego rozwija się dominacja prawej lub lewej strony ciała (tzw. specjalizacja mózgowa), a także rozwijają się złożone zdolności czytania, pisania, liczenia, koncentracji uwagi itp.

 

Czy któryś z etapów jest najważniejszy? Nie, każdy jest równie istotny. Zaniedbanie któregokolwiek z nich spowoduje opóźnienia w rozwoju i zaburzenia w późniejszym funkcjonowaniu organizmu. Jeśli dziecko ma problemy z opanowaniem umiejętności, które już dawno powinno nabyć, należy jak najszybciej zwrócić się do terapeuty, bo jeśli utrwali nieprawidłowe wzorce, będzie narażone na zaburzenia emocjonalne i behawioralne.

 

Oceń artykuł:
Jeszcze nie oceniano
Artykuły powiązane
Poznaj naszego Eksperta!

Mgr farmacji Barbara Bielska

Absolwentka Wydziału Farmacji Akademii Medycznej (obecnie Uniwersytet Medyczny) we Wrocławiu. Specjalista farmacji aptecznej. Od 1993 roku kierownik Apteki we Wrocławiu, a później w Warszawie. Należy do Okręgowej Izby Aptekarskiej w Warszawie.

Administratorem danych jest Takeda Polska Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 68. Dane osobowe zbierane za pośrednictwem niniejszego formularza przetwarzane są w celu obsługi przesłanej wiadomości. Każda osoba ma prawo wglądu w swoje dane osobowe oraz możliwość ich poprawiania. Podanie danych jest dobrowolne.

Jeśli chcesz zgłosić wystąpienie działania niepożądanego lub inną informację dotyczącą bezpieczeństwa stosowania produktów Takeda, kliknij tutaj.

Jeśli chcesz pobrać formularz zgłoszenia działania niepożądanego, kliknij tutaj. Możesz także skontaktować się telefonicznie z osobą odpowiedzialną za nadzór nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych pod nr telefonu:
+48 602 761 141 lub +48 602 761 142


info.warszawa@takeda.com

+48 22 608 13 00

Takeda Polska sp. z o.o.
ul. Prosta 68,
00-838 Warszawa

zamknij

Niniejsza strona korzysta z plików cookie w celach statystycznych oraz ułatwienia korzystania z serwisu. Ustawienia te można zmienić. Szczegółowe informacje o plikach Cookies znajdują się w Polityce dotyczącej cookies.