Kącik malucha
sanstol tran
Naturalnie na zdrowie
sanostol suplement - napis
sanostol witaminy
Preparat
wielowitaminowy
wzbogacony w wapń
sanostol suplement - napis
multi-sanostol
Syrop wielowitaminowy
z wapniem
sanostol immuno - logo 3+
Naturalnie na zdrowie
sanostol immuno
Naturalnie na zdrowie
Ekstrakt z bzu czarnego i dzikiej róży, z witaminą C oraz cynkiem
Zawiera tylko naturalną witaminę C
suplement diety

Porady dla rodziców

cofnij
dieta dla dziecka

Jak skomponować zdrową i prawidłową dietę dla dziecka?

Co to znaczy prawidłowa dieta dla dziecka? Czy wszyscy mamy jeść to samo? Oczywiście nie. Każdy organizm ma inne potrzeby, tak jak każde dziecko jest inne. Nie ma, zatem jednej diety, która byłaby idealna i spełniała oczekiwania wszystkich rodziców i wszystkich dzieci na całym świecie.

Reguły prawidłowego odżywania dziecka

Poniżej 6 podstawowych reguł - opracowanych przez dietetyków i lekarzy pediatrów, których należy przestrzegać, by dziecko prawidłowo się rozwijało

1. Zadbaj by dieta dziecka zawierała produkty z każdej grupy (tłuszcze, węglowodany, białka) i była możliwie jak najbardziej zróżnicowana.

2. Wprowadzaj do diety dziecka jak najwięcej świeżych warzyw i owoców - każde dziecko powinno zjeść 5 porcji warzyw i owoców dziennie.

3. Dziecko powinno jeść regularnie, najlepiej 4 – 5 posiłków dziennie.

4. Ograniczaj spożywanie przez dzieci dużych ilości słodyczy (w tym słodkich napojów) i niezdrowych przekąsek.

5. Ogranicz spożywanie żywności wysoko przetworzonej – gotowe potrawy w słoikach, puszkach etc, żywność typu fastfood.

6. Ogranicz ilość tłuszczu w diecie dziecka – ale nie eliminuj go całkowicie. Zastąp zwierzęcy tłuszcz, roślinnym.

Dzieciom należy również zapewnić odpowiednią ilość ruchu - najlepiej na świeżym powietrzu (ograniczamy siedzenie przed monitorami i ekranami!). Spowoduje to wzrost apetytu u dziecka i nauczy je nie tylko prawidłowego sposobu żywienia, ale również aktywnego trybu życia w przyszłości.

Jak odstawić fastfood?

Jedną z najgorszych rzeczy, którą czynimy swoim dzieciom jest pozwalanie im na jedzenie wszelakiego rodzaju fast - foodów (pizza, hamburgery, cheeseburgery), frytek, słodyczy i napojów gazowanych. W każdej ilości i w każdej chwili. Zbyt częste spożywanie tego typu produktów może doprowadzić do otyłości. Ta – nawet w bardzo wczesnym wieku - może nieść ze sobą ryzyko powikłań, takich jak: cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, zaburzenia lipidowe. A w przyszłości - chorobę niedokrwienną serca. Pediatrzy od dawna wskazują, że zaburzenia wynikające z nieprawidłowej diety dziecka nie muszą wystąpić od razu - dotyczyć mogą także zdrowia w przyszłości.

Ludzie dorośli decydując się na spożywanie fast - foodów są mniej lub bardziej świadomi ryzyka, jakie taka żywność ze sobą niesie. Dzieci niestety nie. To na rodzicach spoczywa obowiązek i odpowiedzialność za zdrowie ich potomstwa. To my dorośli ponosimy odpowiedzialność za to, co czeka je w przyszłości. Stąd kluczowe jest wzbogacanie dietę w ryby morskie, soję, produkty mleczne, warzywa i owoce. I to od najmłodszych lat.

Co zrobić kiedy dziecko domaga się hamburgera czy pizzy?

Przygotujmy hamburgera, pizzę lub frytki samodzielnie w domu. Będziemy dokładnie wiedzieli, z czego składa się posiłek naszego dziecka, będzie mniej kaloryczny, a do tego możemy wybrać składniki dobrej jakości. Włączajmy także nasze dzieci w proces przygotowywania posiłku. Uczmy je, jak ważne jest to, co jemy i jak jemy. Dzięki wspólnemu gotowaniu dajemy dziecku możliwość poznawania nowych składników, smakowania i dokonywania wyboru: co smakuje a co nie. Zbilansowana i urozmaicona dieta zapewni dziecku nie tylko prawidłowy rozwój, lecz jest także najlepszą inwestycją w jego przyszłość.

Pamiętajmy także, by dawać przykład dzieciom. My sami jako rodzice. Jeśli nie mamy czasu przygotować i zjeść zdrowego posiłku tylko zapychamy się hamburgerami z ulubionej restauracji sieciowej, to dziecko uzna, że to jest prawidłowy sposób odżywiania. Jeśli zły humor albo mały sukces wynagrodzimy sobie kawałkiem ciasta czy batonika, to nasze dziecko będzie postępowało dokładnie w taki sam sposób. Pamiętajmy, że dzieci nas naśladują. Jeśli sami nie jemy ryb, kasz, owoców i warzyw, to trudno będzie nam przekonać do tego nasze dzieci.

Oceń artykuł:
Średnia ocena: 2.6 Liczba głosów: 7
Artykuły polecane
Poznaj naszego Eksperta!

Mgr farmacji Barbara Bielska

Absolwentka Wydziału Farmacji Akademii Medycznej (obecnie Uniwersytet Medyczny) we Wrocławiu. Specjalista farmacji aptecznej. Od 1993 roku kierownik Apteki we Wrocławiu, a później w Warszawie. Należy do Okręgowej Izby Aptekarskiej w Warszawie.

Administratorem danych jest Takeda Polska Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 68. Dane osobowe zbierane za pośrednictwem niniejszego formularza przetwarzane są w celu obsługi przesłanej wiadomości. Każda osoba ma prawo wglądu w swoje dane osobowe oraz możliwość ich poprawiania. Podanie danych jest dobrowolne.

Jeśli chcesz zgłosić wystąpienie działania niepożądanego lub inną informację dotyczącą bezpieczeństwa stosowania produktów Takeda, kliknij tutaj.

Jeśli chcesz pobrać formularz zgłoszenia działania niepożądanego, kliknij tutaj. Możesz także skontaktować się telefonicznie z osobą odpowiedzialną za nadzór nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych pod nr telefonu:
+48 602 761 141 lub +48 602 761 142


info.warszawa@takeda.com

+48 22 608 13 00

Takeda Polska sp. z o.o.
ul. Prosta 68,
00-838 Warszawa

zamknij

Niniejsza strona korzysta z plików cookie w celach statystycznych oraz ułatwienia korzystania z serwisu. Ustawienia te można zmienić. Szczegółowe informacje o plikach Cookies znajdują się w Polityce dotyczącej cookies.