Kącik malucha
sanstol tran
Naturalnie na zdrowie
sanostol witaminy
Preparat
wielowitaminowy
wzbogacony w wapń
multi-sanostol
Syrop wielowitaminowy
z wapniem

Porady dla rodziców

cofnij

Jesienna dieta wzmacniająca odporność

Niestety jesień to również pora wzmożonej zapadalności na grypę czy przeziębienie, dużych wahań temperatur, deszczów, a niekiedy nawet wczesnego śniegu. Organizm, zwłaszcza dziecka, wystawiany jest na działanie wielu czynników zewnętrznych. Aby ustrzec się przed grypą i przeziębieniem, warto „doładować się” witaminami, najlepiej z warzyw i owoców.

Czego potrzebuje organizm w okresie jesiennym?

Układ odpornościowy to skomplikowany mechanizm. Każdego dnia zmaga się z mikroorganizmami, które dostają się do organizmu przez układ oddechowy. Na co dzień nie zauważamy jego funkcjonowania i niedoceniany roli, jaką odgrywa. Dopiero gdy dojdzie już do infekcji, doceniamy jego pracę. Gorączka, katar, osłabienie, kaszel – to wszystko są symptomy walki z chorobą, gdy zarazki dostały się już do organizmu. Dorosły człowiek ma w pełni wykształcony układ odpornościowy i jest w stanie poradzić sobie z większością infekcji. Inaczej sprawa wygląda w przypadku dzieci, których immunologia nie jest jeszcze tak rozwinięta. Dostarczenie odpowiedniej ilości witamin i minerałów ma więc kluczowe znaczenie nie tylko podczas walki z chorobą, ale jeszcze zanim do niej dojdzie.

Jakie witaminy dla dziecka jesienią?

Dla utrzymania układu immunologicznego w dobrej formie niezbędne są: cynk, miedź i żelazo, gdyż to one biorą udział w produkcji białych oraz czerwonych krwinek. Niezbędna jest także witamina C, witamina A, witaminy z grupy B oraz witamina D. Zwłaszcza ta ostatnia, gdyż jej niedobór sprzyja infekcjom oraz rozwijaniu się chorób autoimmunologicznych. Warto pamiętać o tym, że nie tylko witaminy wspierają naszą odporność. W jelitach żyje pożyteczna flora bakteryjna, będąca pierwszą linią obrony przed wnikaniem do krwiobiegu bakterii i wirusów. Gdy naturalna flora bakteryjna jest wyniszczona, drobnoustroje mają ułatwione zadanie. Dlatego do codziennej diety należy włączyć jogurty, kefiry, kiszonki, czy surówki – produkty obfitujące w pożyteczne bakterie wspierające naturalną florę bakteryjną jelit.

Jedzenie bogate w witaminy dla dzieci

Natura dała nam wszystko, czego potrzebujemy do prawidłowego funkcjonowania. Wystarczy tylko urozmaicić standardowy jadłospis. Źródłem witaminy C są: kiwi, cytryny, mandarynki, pomarańcze, czarna porzeczka, natka pietruszki. Witaminy A i B znajdziesz w papryce, pomidorach, kapuście, marchwi, brokułach, fasoli, orzechach, rybach, nabiale, drobiu i wołowinie. Witaminę D można czerpać z ryb oraz z tranu. Cynk i miedź dostarczysz wraz z owocami morza, wątróbką, roślinami strączkowymi, jajkami oraz soją. Natomiast źródłem żelaza jest przede wszystkim chude mięso wołowe, mięso drobiowe, podroby, jajka, a także warzywa np. brokuły, papryka, szpinak, natka pietruszki.

Jesień to świetny czas na kulinarne eksperymenty, gdyż w tym okresie z łatwością kupimy świeżą dynię, cukinię, brokuły, kalarepę, paprykę, jabłka, gruszki, śliwki i wiele innych owoców oraz warzyw bogatych w witaminy dla dzieci.

Smaczny przepis na bombę witaminową

Maluchy nie zawsze przepadają za zdrową żywnością, preferując raczej słodycze, zamiast sałatki warzywnej. Brokuły, szpinak, fasola czy pietruszka nie należą do ulubionych składników naszych pociech. Istnieją jednak przepisy, pozwalające przygotować pożywny, zdrowy, a przy tym bardzo smaczny posiłek, któremu nikt się nie oprze.

Pyszne propozycje na przekąski jesienią

Sałatka wieloowocowa – ten przepis jest niezwykle prosty i można go dowolnie modyfikować. Wystarczy przejść się na targ i kupić trochę dowolnych owoców, szczególnie przydadzą się jabłka, pomarańcze, banan, kiwi, brzoskwinie i cytryna. W zależności od pory roku można wykorzystać sezonowe owoce. Wystarczy je dokładnie umyć, pokroić w kostkę, wymieszać w salaterce i polać sokiem z cytryny lub limonki. Można także dodać odrobinę jogurtu naturalnego. Jeśli sałatka jest zbyt kwaśna, dla smaku warto ją trochę dosłodzić, ale jeśli zależy Ci na naprawdę zdrowym posiłku, nie używaj cukru białego, zamiast niego wykorzystaj cukier trzcinowy albo Muscovado.

Owocowy lub warzywny koktajl – podobnie jak w przypadku sałatki, przygotowanie koktajlu jest szybkie, a przepis można dowolnie modyfikować. Weź pół szklanki soku z pomarańczy, 3 liście jarmużu, pół pęczka natki pietruszki, banan, jabłko, kiwi, trochę świeżego imbiru, sok z 1/3 cytryny i połowy limonki. Następnie zmiksuj wszystko i gotowe! Taki napój jest smaczny, ładnie pachnie i z pewnością zasmakuje zarówno dorosłym, jak i dzieciom. Koktajle mają tę zaletę, że można w nich sprytnie przemycić nawet te składniki, których maluch nie lubi np. szpinak czy brokuły – zamaskowane innymi smakami nie będą się wyróżniać.

Oceń artykuł:
Średnia ocena: 5 Liczba głosów: 1
Artykuły powiązane
Poznaj naszego Eksperta!

Mgr farmacji Barbara Bielska

Absolwentka Wydziału Farmacji Akademii Medycznej (obecnie Uniwersytet Medyczny) we Wrocławiu. Specjalista farmacji aptecznej. Od 1993 roku kierownik Apteki we Wrocławiu, a później w Warszawie. Należy do Okręgowej Izby Aptekarskiej w Warszawie.

Administratorem danych jest Takeda Polska Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 68. Dane osobowe zbierane za pośrednictwem niniejszego formularza przetwarzane są w celu obsługi przesłanej wiadomości. Każda osoba ma prawo wglądu w swoje dane osobowe oraz możliwość ich poprawiania. Podanie danych jest dobrowolne.

Jeśli chcesz zgłosić wystąpienie działania niepożądanego lub inną informację dotyczącą bezpieczeństwa stosowania produktów Takeda, kliknij tutaj.

Jeśli chcesz pobrać formularz zgłoszenia działania niepożądanego, kliknij tutaj. Możesz także skontaktować się telefonicznie z osobą odpowiedzialną za nadzór nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych pod nr telefonu:
+48 602 761 141 lub +48 602 761 142


info.warszawa@takeda.com

+48 22 608 13 00

Takeda Polska sp. z o.o.
ul. Prosta 68,
00-838 Warszawa

zamknij

Niniejsza strona korzysta z plików cookie w celach statystycznych oraz ułatwienia korzystania z serwisu. Ustawienia te można zmienić. Szczegółowe informacje o plikach Cookies znajdują się w Polityce dotyczącej cookies.