Kącik malucha
sanstol tran
Naturalnie na zdrowie
sanostol suplement - napis
sanostol witaminy
Preparat
wielowitaminowy
wzbogacony w wapń
sanostol suplement - napis
multi-sanostol
Syrop wielowitaminowy
z wapniem
sanostol immuno - logo 3+
Naturalnie na zdrowie
sanostol immuno
Naturalnie na zdrowie
Ekstrakt z bzu czarnego i dzikiej róży, z witaminą C oraz cynkiem
Zawiera tylko naturalną witaminę C
suplement diety

Porady dla rodziców

cofnij

10 zasad żywienia dziecka w wieku 1-3 lat

Organizm dziecka w wieku 1-3 lat bardzo szybko się rozwija i wymaga dostarczania odpowiedniej ilości nie tylko składników odżywczych, ale również witamin i minerałów. Proporcje białka, węglowodanów i tłuszczów muszą być odpowiednio dobrane, tak aby organizm mógł się prawidłowo kształtować. Podawanie różnych pokarmów sprawia także, że dziecko szybciej odkryje nowe smaki i zacznie się do nich przyzwyczajać.

Zasady żywienia dziecka 1-3 lat

Dziecko to nie mały dorosły

Stosowanie diet dla dorosłych w przypadku dzieci jest ogromnym błędem. Do wieku przedszkolnego nie należy ograniczać spożywania łatwo strawnych tłuszczów i cholesterolu, gdyż biorą one udział w budowie układu nerwowego i pozostałych tkanek organizmu. Niedopuszczalne jest również stosowanie rygorystycznych diet np. wegańskich i innych niekonwencjonalnych, gdyż nie dostarczają one wszystkich niezbędnych składników. Wszelkie diety, w tym zdrowotne, muszą być konsultowane z lekarzem.

 

Reguła 3-5 posiłków dziennie

W zależności od apetytu powinno się podawać dziecku od 3 do 5 posiłków dziennie i unikać podjadania pomiędzy nimi. Jeżeli maluch odczuwa taką potrzebę, lepiej zwiększyć częstotliwość posiłków, zgodnie z zasadą: częściej, ale mniej. Ważna jest również regularność, aby w miarę możliwości podawać jedzenie o stałych godzinach.

 

Zboża i nabiał na śniadanie

Najlepszym śniadaniem dla dziecka są płatki z mlekiem, gdyż zawierają dużo błonnika, wapnia, witamin z grupy B i żelaza. Wraz z rozszerzaniem diety, dziecku warto podawać pieczywo i produkty pełnoziarniste np. chleb razowy, ciemne pieczywo, kasze, musli itp., natomiast z produktów nabiałowych: mleko, maślankę, kefir, jogurt itp. Dzieciom powyżej 2 lat należy podawać nabiał ze zmniejszoną zawartością tłuszczu.

Zboża i nabiał mogą być produktami wywołującymi alergie i nietolerancje pokarmowe, dlatego trzeba je stopniowo wdrażać do diety i kontrolować jak dziecko na nie reaguje. Nie należy ich jednak unikać bez wyraźnych przeciwwskazań.

 

Owoce i warzywa

To ważny punkt w zasadach zdrowego żywienia. Owoce i warzywa są bogatym źródłem witamin, minerałów i błonnika. Przynajmniej 1 posiłek dziennie powinien zawierać warzywne i owocowe dodatki, a ideałem byłoby, gdyby podawać je do każdego dania.

 

Mięso i ryby

W diecie dziecka nie może również zabraknąć produktów mięsnych, ale pod pewnymi warunkami. Mięso drobiowe należy podawać 2-3 razy w tygodniu, chude mięso czerwone i wędliny również 2-3 razy w tygodniu, a jajka kurze w te dni, w których nie podajemy mięsa. Zalecane jest także spożywanie ryb 2 razy w tygodniu. 

 

Nie zmuszaj do jedzenia w nadmiarze

Grzechem wielu rodziców i babć jest wmuszanie w dziecko kolejnych porcji, mimo iż zdradza ono objawy sytości. Takie zachowanie może prowadzić nie tylko do powstania otyłości, ale również zaburzeń psychologicznych związanych z jedzeniem.

 

Unikaj soli i produktów solonych

Sól jest zarówno niezbędna do życia, jak i zabójcza w nadmiarze. Warto ograniczać jej ilość w potrawach (nie tylko u dzieci, również u dorosłych) i nie podawać produktów mocno solonych np. chipsów czy paluszków.

 

Życiodajna woda

Zapotrzebowanie na płyny u dziecka wynosi 1-1,5 litra dziennie. Oczywiście nie musi być to sama woda, mleko i zupki też się liczą. Około 20%-30% zapotrzebowania pokrywa pokarm. Należy natomiast unikać podawania słodkich i gazowanych napojów.

 

Unikaj rozdrabniania

O ile niemowlakom podaje się jedzenie w postaci przecierów, o tyle wraz z wiekiem należy przechodzić na pokarmy bardziej stałe i nierozdrobnione. Małe kąski są łatwiejsze do zjedzenia, ale taka praktyka może spowolnić rozwój psychomotoryczny malucha.

Oceń artykuł:
Średnia ocena: 5 Liczba głosów: 1
Artykuły powiązane
Poznaj naszego Eksperta!

Mgr farmacji Barbara Bielska

Absolwentka Wydziału Farmacji Akademii Medycznej (obecnie Uniwersytet Medyczny) we Wrocławiu. Specjalista farmacji aptecznej. Od 1993 roku kierownik Apteki we Wrocławiu, a później w Warszawie. Należy do Okręgowej Izby Aptekarskiej w Warszawie.

Administratorem danych jest Takeda Polska Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 68. Dane osobowe zbierane za pośrednictwem niniejszego formularza przetwarzane są w celu obsługi przesłanej wiadomości. Każda osoba ma prawo wglądu w swoje dane osobowe oraz możliwość ich poprawiania. Podanie danych jest dobrowolne.

Jeśli chcesz zgłosić wystąpienie działania niepożądanego lub inną informację dotyczącą bezpieczeństwa stosowania produktów Takeda, kliknij tutaj.

Jeśli chcesz pobrać formularz zgłoszenia działania niepożądanego, kliknij tutaj. Możesz także skontaktować się telefonicznie z osobą odpowiedzialną za nadzór nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych pod nr telefonu:
+48 602 761 141 lub +48 602 761 142


info.warszawa@takeda.com

+48 22 608 13 00

Takeda Polska sp. z o.o.
ul. Prosta 68,
00-838 Warszawa

zamknij

Niniejsza strona korzysta z plików cookie w celach statystycznych oraz ułatwienia korzystania z serwisu. Ustawienia te można zmienić. Szczegółowe informacje o plikach Cookies znajdują się w Polityce dotyczącej cookies.